torsdag 9 januari 2014

Godislöftet...

Jag kanske har gjort en dum grej. Gick med på att ta upp mitt och makens godislöfte igen. En sådan där dum grej som  man säger så här i början av ett nytt år.

Godislöftet går inte ut på att sluta helt, riktigt så knäpp är jag inte. Men vi har bestämt oss för att dra ner det till en dag i veckan. En dag i veckan med godis, fikabröd, chips mm alltså. Givetvis i rimliga mängder, inget hejdlöst svullande. Godislöftet är naturligtvis inte skrivet i sten, skulle det råka infalla två födelsedagskalas på samma vecka kan vi självklart äta tårta på båda.

Syftet med godislöftet är inte att gå ner ett visst antal kilon utan att dra ner på det där slentrianmässiga ätandet som man så lätt faller in i under julen. Till varje kaffekopp behöver det kanske inte höra en pepparkaka (eller två eller sju) och varje DVD-boxmarathon behöver inte ackompanjeras av en halv chokladkartong. Det finns sådant som ger bättre energi. Käkar jag bara godis och liknande en dag i veckan tenderar jag att välja med lite större omsorg, den där torra bullen till jobbkonferensen kanske egentligen varken gör till eller från men den där chokladen till fredagsmyset vill jag helst inte vara utan.



Nu i skrivande stund låter det kanske inte så dumt det där godislöftet. Jag får ju äta choklad, bara inte varje dag. Tänker i alla fall ge det en chans. Just nu, när jag ligger hemma med halsont och feber är jag dock väldigt sugen på att gå upp till frysen och käka en isglass eller två men jag tänker hålla mig. Sparar det till i morgon fredag tror jag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar