tisdag 12 augusti 2014

Lycka i en liten låda!

I början av året fick vi (och de andra hyresgästerna så klart) frågan från vår hyresvärd om vi var intresserade av en pallkrage på innergården att plantera i. Jag nappade direkt och någon vecka senare ställdes kragarna ut och fylldes med jord. Jag fick hålla mig till tåls några veckor innan den värsta frostrisken lagt sig men så snart jag kunde satte jag och min lille medhjälpare igång att plantera fröer. Förgrodde lite i köksfönstret men det mesta planterades ut direkt i jorden.

Första sådden...
Fick så klart lite storhetsvansinne och överskattade lådans storlek något då jag fyllde den med solrosor, luktärtor, morötter, spenat, sallad och persilja. I början av maj såg det riktigt fint och välvårdat ut men när sommarsolen började värma växte allt jättemycket och jag fick flytta bort en del. Men men, man lär sig av sina misstag. 



Att skörda det man själv odlat känns riktigt lyxigt tycker jag och gott smakar det också. Dessutom, pedagog som jag är, tycker jag att det är viktigt att även barn som växer upp i stan lär sig att morötter inte bara kommer i plastpåsar från ICA. Lille E har tyckt att pallkragen (eller lådan som vi kallar den) är jätterolig. Han kanske inte kastar sig över spenaten men äter gärna morötter och gillar att hjälpa till att gräva och vattna. I början var det dessutom väldigt spännande att springa dit och kolla vad som kommit upp. Jag hoppas att det här intresset håller i sig.

Plötsligt börjar det hända saker

För tillfället skördar vi persilja, spenat, ruccolasallad och vanlig sallad. Några morötter är kvar också men de är snart uppätna. Jag, som egentligen inte alls har några gröna fingrar, planerar redan för fortsättningen för "lådan". I höst vill jag fylla den med vårlökar så att vi kan plocka in tulpaner, påskliljor och annat till våren. Nästa sommar ska den bara innehålla ätbara saker. Vill testa ärtor, rödbetor kanske och en jordgubbsplanta.

Rekordmorot

Dagens skörd


Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar