tisdag 15 oktober 2013

Detta har hänt...

Glad och nöjd med att jag stängde förra veckan med fyra löppass. Detta trots sjukt barn och massor att göra på jobbet. Med lite prioriteringar och planering så går det mesta. Tid finns alltid, det handlar om hur man använder den.



Glad också för att jag redan nu har börjat titta framåt mot nästa säsong och gett mig själv en utmaning som heter duga. Har återigen anlitat Eva, den här gången till att fixa ett riktigt bra och hållbart upplägg under vintern. Första uppgiften jag fick var att börja registrera min träning, inte bara tid, sträcka och sådant utan verkligen skriva ner efter varje pass hur det kändes, vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Därför sparkade jag igång mitt konto på jogg.se igen. Tror att jag kommer få ut mycket av det här längre fram....

Nästa uppgift var att springa ett testlopp på 5-kilometer för att få koll på var jag ligger just nu. I fredags "testjoggade" jag testloppet i väldigt lugnt tempo mest för att ha sprungit sträckan. Jag valde en platt sträcka utan för mycket trafik och utan övergångsställen. Sprang 2,5 kilometer vände och sprang tillbaka. Det tog drygt 34 minuter. I lördags körde jag det "riktiga" loppet.

Jag hade ingen vidare känsla innan, det var rätt kallt och jag slarvade med uppvärmningen. Sprang första kilometern på strax under 6 kilometer, flåsade som en gammal arbetshäst och tappade tempo på den andra (6:22), kom igång igen efter vändningen och fick upp tempot. Mot slutet började jag inse att om jag ska in under 30 minuter får jag lägga på ett kol - så jag gjorde det och sprang sista kilometern på 5:37. Klockan stannade på 29:48 - ingen supertid men ett startvärde. Tänker att nästa gång går det nog bättre då jag lärt mig disponera mina krafter. Nu är det nämligen meningen att jag ska göra om det här var sjätte vecka. Tror inte riktigt att jag kommer förbättra mig varje gång - än så länge bjuder Göteborg på finfina höstdagar men faktorer som väder och vind kommer givetvis att spela in så småningom. Men det ska bli väldigt spännande att se hur jag ligger till våren.


Mitt i all denna träningsinspiration har jag dock lyckats överta Lille Es förkylning. Så sedan det där testloppet har jag inte kunnat springa en meter. Söndag kväll var jag ganska hängig och snorade en hel del. Hade ingen vidare matlust utan prioriterade sömn. I måndags vaknade jag piggare och åkte till jobbet, men efter ett par intensiva lektioner insåg jag att det nog inte var någon vidare bra idé. Vaknade piggare idag och tur i oturen så är jag borta på utbildning ett par dagar och kan ta det lite lugnare än när jag håller i lektioner själv. Snoret har i alla fall slutat rinna - lite hostig bara och så den där tröttheten...

Kurerar mig med nässköljning (vansinnigt äckligt men otroligt effektivt), frukt och grönt och så vila så klart! Har även, nu när vintern är i antågande, börjat käka D-vitaminer och ibland ett tillskott med antioxidanter som heter Holistic Reds. Om det hjälper återstår att se. Hursomhelst, tänker inte stressa igång med någon träning. Bättre att vila ordentligt för att komma tillbaka starkare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar