onsdag 9 oktober 2013

Transportlöpning på mitt sätt!

Allt som behövs veta om transportlöpning har Snorkkis skrivit i en alldeles utmärkt guide.

Men nu när jag planerar att utnyttja denna alldeles eminenta transportform lite oftare så tänkte jag skriva min egen version. Lika mycket som en kom ihåg till mig själv som tips till er andra.

 Själva löpningen kan givetvis bytas ut mot promenad eller cykling.

Mina förutsättningar:

- Ca 10 kilometer till jobbet.
- Möjlighet att duscha och lämna kläder på jobbet.
- Liten löparrygga som rymmer det allra nödvändigaste.
- Har möjlighet att springa en väg max två gånger/vecka

På jobbet just nu: 

- Handduk och liten necessär.
- Ett litet lager med mellanmål.

I ryggsäcken packar jag:
- Plånbok
- Nycklar
- Mobil
- Ev någon jobbgrej - oftast kalendern som är bra att ha hemma.
- Ev något klädesplagg
- Ibland något ätbart

Så här får jag det att funka:
Springer jag till jobbet ser jag till att ta med mig de kläder jag ska ha på mig på jobbet redan dagen innan. Vill springa med så lite packning som möjligt. Idag glömde jag jacka och fick gå hem i tunn kofta. Jag har en del att trimma in innan det funkar perfekt.

Om jag ska springa till jobbet startar jag tidigt - helst senast 6:15 - därför måste jag ha koll på att alla löpargrejer ligger framme och att väskan är packad redan kvällen innan. På morgonen käkar jag bara lite frukost (gillar inte att springa helt tom men kan inte heller springa med för mycket mat i magen), klär på mig och sticker. Rätt skönt faktiskt!

Om jag springer hem från jobbet blir det samma sak fast tvärt om. Löpargrejer med till jobbet på morgonen, det mest väsentliga med hem i ryggan.
Idag hade jag missat lite i planeringen - kom på att jag glömt att ta med en kjol igår, så den fick åka med i ryggan idag. Tur att jag kom på det i tid. Hade även glömt att lämna en jacka på jobbet vilket gjorde att jag fick åka hem i tröja och tunn kofta. Tur att det fortfarande är ganska varmt :-)

Själva löpningen gick dock ganska bra. Startade med fem kilometer lugnt, sedan försökte jag öka farten i ett par kilometer och avslutningsvis lugnt den sista biten. Var rätt seg till att börja med men kom igång efter ett tag, den där fartökningen blev väl inte jättebrutal men den BLEV. Kom till jobbet i god tid och hann duscha i lugn och ro. En bra start på dagen!

I morgon planerar jag att göra samma sak fast tvärtom. Alltså springa hem, lämnade träningskläderna på jobbet idag för att slippa packandet.




Lite planering och lite tänka till så funkar det! Testa så får ni se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar