måndag 5 november 2012

Det här med sömn alltså...

Allt var förberett för morgonlöpning idag. Kläder var framlagda, Garmin laddad, jag laddad. Men det blev inget. Somnade i hyfsat god tid igår kväll. Hörde E hosta inne från sitt rum men tyckte inte att det lät så allvarligt. Klockan 2 kom han in till oss. Helt klart inte frisk och helt klart inte ett dugg sugen på att sova. Vi försökte allt, välling, vatten, hostmedicin, näsdroppar, sängbyte. När klockan började närma sig 5...somnade han. Min väckarklocka stod på 5:15. Ställde om till 6:15 för att hinna till jobbet (mannen fick ta första vabbskiftet), löpningen får vänta.

Sömn är en viktig del i god hälsa. Jag tycker ofta att en period med dålig sömn följs av något elakt litet virus. Egentligen är det rätt logiskt, kroppen är smart och säger till dig på skarpen när den inte får vad den behöver - i det här fallet sömn. Problemet är bara att kroppen inte riktigt tar hänsyn till en sällsynt hänsynslös liten tvååring som ibland får för sig att hålla sina föräldrar vakna.

Men vad kan man göra, gilla läget, vila när tillfälle ges, undvika onödig stress och ladda kroppen med bra bränsle och hoppas att den ska orka i alla fall.

Ingen löpning som sagt, men plankutmaningen går vidare. Jag fick i alla fall till två minuter i reklampausen innan. Hur går det för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar