söndag 18 november 2012

Inse att det är november och att du inte är odödlig!

Jag brukar säga att det värsta jag vet (i "cykel i trafiksammanhang" ska tilläggas) är när föräldrar cyklar utan cykelhjälm och har barn i barnsadel med cykelhjälm. Hur tänker de? Vad ska det lilla barnet göra när mamma eller pappa ligger på gatan med sprucken skalle?

Idag fick jag se något ännu värre. Ju mer jag tänker på det desto argare blir jag. Håll i er nu:

En familj kommer cyklande, klockan är inte mycket men det är november och i november blir det mörkt tidigt. De cyklar i bredd över ett krön på en ganska smal väg men går in till sidan när de märker att de möter en bil. Det är ungefär det enda de gör bra.

Den första cyklisten har ett barn på pakethållaren i barnsadel och ett barn i cykelkärra bakom. Man behöver inte vara geni för att räkna ut att med en extravikt på minst 40 kilo blir bromsverkan sämre och cykeln mindre stabil. Båda barnen har cykelhjälm tack och lov. Det har däremot ingen av föräldrarna. De har däremot mörka kläder, inga reflexer och inga lysen.

Hade jag och bilen som låg framför mig kommit några sekunder tidigare vill jag inte ens tänka på vad som kunde ha hänt. Nu hände ingenting tack vare att bilen framför mig var uppmärksam och bromsade i tid vilket gjorde att även jag upptäckte dem.

Jag blir så irriterad - vad tänker folk egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar