onsdag 19 juni 2013

Morgonträning som blir av!

Ok, så här tycker jag! För att det överhuvudtaget ska räknas som träning måste jag vara ombytt. Därmed inte sagt att det alltid måste vara stenhårt, en promenad eller ett yogapass kan till exempel räknas.

Ska det räknas som morgonträning måste den ske så tidigt som möjligt på morgonen, jag vet att många tränar innan frukost men det är inte ett tvång tycker jag. Om jag till exempel springer till jobbet får jag ihop ungefär 10 kilometer och det är lite långt att springa på fastande mage för mig. Springer jag ett kortare pass eller cyklar till jobbet brukar jag äta efteråt.

Innan passet brukar jag dricka en knallstark espresso för att vakna till, ett stort glas vatten och en sked linfröolja (som smakar rätt äckligt men gör gott). Känner jag mig lite mer sugen dricker jag mjölk eller en proteindrink. Gymglam Caroline har skrivit bra om vad man kan äta innan morgonträning och lite om effekten av att inte äta så mycket innan. Vill dock påpeka att jag inte tränar på morgonen främst för att bränna fett utan för att starta dagen på ett bra sätt och se till så att träningen faktiskt blir av. Även när jag springer en kortare sträcka på morgonen tar jag det väldigt lugnt och då tycker jag att det funkar bra att inte äta så mycket, det sparar ju dessutom lite tid eftersom det inte är så bra att springa direkt efter maten heller. Direkt efter passet äter jag dock alltid någonting ordentligt.

Om morgonträningen ska bli av krävs planering. Jag lägger fram alla kläder dagen innan, gärna också e kläder som jag ska ha på mig efteråt. Om jag ska träna på väg till jobbet packar jag väskan. På morgonen är det "bara" att rulla ur sängen, hoppa i kläderna, stoppa i mig något och sticka ut. Inget fix och piff på med en keps bara.

Lite klyschigt kanske men det är ju det där första steget som är tuffast, när man väl kommer ut och tar ett par djupa andetag är det värt allt.

Min utmaning att morgonträna 15 gånger under juni går framåt. Idag blev det löpning igen, ganska flåsigt och tungt men det blev av! 11 dagar och 9 pass kvar, det kan bli tufft men inte omöjligt :-)

Morgonträning - inte tänka bara springa! 

Frukosten efteråt smakar ljuvligt! Helst om man lyxar till det med lite färska jordgubbar som jag gjorde idag :-) 


1 kommentar:

  1. Planering hjälper en väldigt mycket i vardagen :). Har man redan packat väskan och lagt fram kläder är de ju mycket svårare att komma på en ursäkt för att inte träna.

    SvaraRadera

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar