söndag 2 december 2012

Smoothies forever!

Att mixa ihop en smoothie tycker jag är ett perfekt sätt att få i sig nyttigheter på ett snabbt och lätt sätt. Det är dessutom ett perfekt sätt för en liten sjukling att få i sig lite energi trots att aptiten inte är så stor. En smoothie får man dessutom alltid dricka med sugrör, bara en sån sak!

Under den här veckan har det blivit många, här bjuder jag på mina bästa blandningar....räcker till 1 liten och 1 stor (eller kanske två mellan).

1 banan
1 dl blåbär
1 tsk kokosolja
3 dl apelsinjuice
1 msk krossade linfrön
(2 msk hampaprotein)
------------------------------------
1 banan
1 dl fryst mango
ca 1/2 dl turkisk yoghurt
1 tsk kokosolja
3 dl apelsinjuice
1 msk krossade linfrön
-----------------------------------
1 banan
1 dl bärmix (björnbär, gojibär, havtorn, vinbär mm finns på ica)
3 dl apelsinjuice
1 tsk kokosolja
(2 msk hampaprotein)
----------------------------------
1 banan
1 dl blåbär
3 dl mjölk
1 tsk kokosolja
1 tsk krossade linfrön
1 msk kakao
(2 msk hampaprotein)

Jag antar att ni ser något slags mönster? En banan för sötma och mättnad, 1 dl frukt/bär för god smak och vitaminer, någon slags "nyttighetsfaktor" som t ex kokosolja och eller linfrön. Valfri vätska, mjölk, apelsinjuice eller vad man känner för. Hampaprotein  är ett ekologiskt och vegetariskt proteinpulver som jag brukar slänga i min portion men inte i lille E:s. Om man vill smaksätta sin smoothie lite mer tycker jag att vaniljpulver eller jordnötssmör är gott. Kokos är annars väldigt "hett" just nu så varför inte testa en skvätt kokosmjölk eller ett par skedar kokosmjöl!

Det är bara att mixa på! Själv har jag mixat lite för mycket den sista tiden så min stavmixer har börjat sjunga på sista versen. Jag får nog tipsa tomten om att jag behöver en ny! :-)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar