söndag 24 november 2013

Testlopp 2

I helgen sprang jag testlopp för andra gången sedan jag började träna med Evas upplägg. Testlopp innebär 5 kilometer så snabbt du kan och för att resultaten ska gå att jämföra ska du springa samma runda och vid ungefär samma tid på dygnet.

Jag har valt en platt men ganska blåsig sträcka där jag springer 2,5 åt ett håll och sedan samma väg tillbaka. Urtråkigt och väldigt jobbigt, men intressant att jämföra resultaten.



Start- och målstolpen!

Första testloppet sprang jag den 12 oktober. Då hoppades jag på att komma under 30 minuter, sprang ryckigt och var dåligt uppvärmd men stapplade i mål efter 29:48. Nöjd med tiden men visste att jag kunde lagt upp det bättre.

Sedan dess har jag varit sjuk en hel vecka och haft två riktiga bottenveckor innan det vände och började kännas bra igen. Den här veckan och förra har jag sprungit bra men jag var långt ifrån säker på att jag skulle slå tiden.

Bestämde mig för att satsa på att göra ett bättre lopp, oavsett tid. Värmde upp ordentligt och försökte springa så jämt som möjligt men samtidigt hålla hyfsat hög fart. Jag ville att varje kilometer skulle gå snabbare än 6 minuter - då skulle jag ha chans att slå tiden.

Och det gick helt enligt planen - insåg mot slutet att jag hade chans att komma under 29 och orkade med en spurt. 28:59 blev tiden - fortfarande en hel del att jobba på men i alla fall en förbättring på 49 sekunder! :-)



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar