fredag 10 maj 2013

Långpassunderhållning - podcasts

Jag ska inte ljuga för er, att vara ute och springa i 2-3 timmar själv är inte alltid jättekul. Det blir lite långtråkigt. Visst kan naturen vara fin och fåglarna kvittrar men i tre timmar!!!! Jag behöver underhållning.

Ibland springer jag med musik, men jag har kommit fram till att det passar bäst på lite kortare och snabbare pass. När jag ska hålla ett lugnt jämt tempo lyssnar jag hellre på radio, eller så kallade podcasts. Kan kanske förklaras som websänd radio, någon som kan det bättre får gärna förklara mer utförligt.

Den senaste tiden har jag fastnat rejält för Marathon Training Academy. Angie och Trevor, ett amerikanskt par, diskuterar marathonlöpning ur olika synvinklar. Ibland handlar det om träning och kost, ibland intervjuar de någon löparprofil och ibland berättar de om något lopp de sprungit. Hemtrevligt och intressant. Avsnitten avslutas med ett peppande "you have what it takes to run a Marathon and change your life". Älskar det!


Två av mina absoluta favoritbloggar har även blivit med podcast.

Sara Rönne som skriver Träningsglädje har precis börjat med sin podcast Träningsglädje Talks. Jag har lyssnat på alla avsnitt och jag älskar verkligen att de känns sådär spontana men samtidigt otroligt tänkvärda. Det jag möjligtvis har att anmärka på är att de är lite korta, varje gång jag har lyssnat klart på ett avsnitt vill jag ha mer. Men det är väl egentligen ett gott betyg? Det senaste avsnittet "Ett underbart liv" kommer jag säkert att återkomma till.


Inner Strength Blog skrivs av Petra Axlund Stegman. Numera har hon även Inner Strength podcast. Här ligger jag lite efter i lyssnandet men jag gillar det jag har hört så här långt. Petra verkar klok och kunnig och har oftast med en intervju med någon intressant person. Jag gillar verkligen bredden i den här podcasten. 


Jag lyssnar i min iPhone, för att göra det behöver man appen Podcaster (gratis), sedan är det bara att börja prenumerera och lyssna! Mycket nöje!

Har du tips på några andra "poddar" som jag missat? Gärna med tränings- eller hälsotema. Skriv en kommentar och dela med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar