lördag 11 maj 2013

Rostad müsli!

Godaste müslin gör man själv tycker jag! Köpt müsli är antingen väldigt dyr, väldigt tråkig eller packad med socker. Gör du den själv vet du precis vad den innehåller, inte är det så svårt heller. Jag utgår från ett recept från Johanna Westmans "Första måltidsboken" men varierar lite utifrån vad som finns hemma.

Börja med att sätta ugnen på 200 grader

Du behöver:

6 dl gryn (jag blandade havregryn och rågflingor)
6 dl frön och nötter. Blanda efter tycke, smak och plånbok. Den här gången hade jag mandel, valnötter, cashewnötter, pumpakärnor, solroskärnor, linfrön, chiafrön och sesamfrön.
Någon slags smaksättning, jag tog lite vaniljpulver och kanel.

Blanda detta och häll i en ugnsform som du smort med lite olja (inte olivolja)

Blanda sedan:
2 msk vatten
2 msk honung
2 msk olja (någon neutral typ rapsolja, den här gången testade jag smält kokosolja och det fungerade väldigt bra)

Häll blandningen över gryn-, frö- och nötblandingen i ugnsformen. Blanda ordentligt så att allt blir blött. I med händerna så går det lättare.

Rosta i ugnen ca 20 minuter. Rör om då och då. Honungen har en tendens att bränna så pass upp!

När müslin svalnat häller du i ca 2 dl torkad frukt. Även här, vad du känner för. Känner du inte för någon går det självklart att utesluta. Jag blandade russin, gojibär och aprikoser.

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar