lördag 20 juli 2013

Långpass i värmen!

Idag skulle jag springa 14 kilometer, ett ganska lagom långt pass och en sträcka jag utan större problem kan springa. Men nu var det ett tag sedan så jag försökte ladda ordentligt innan jag gav mig av. Vätskerygga kändes onödigt på ett så pass "kort" pass men jag övervägde ett tag en liten flaska i handen, lämnade den dock hemma (misstag 1). Försökte verkligen komma iväg i god tid innan det skulle bli så varmt men som vanligt var jag lite seg i starten och kom iväg på tok för sent (misstag 2).

Själva löpningen kändes dock helt ok. Sprang lugnt utan att kolla på farten, satsade bara på att hålla mig springande hela vägen. Fick äntligen tillfälle att börja lyssna på sommarpratarna (perfekt underhållning på långpass) och hann med Jonas Gardell och en bit av Maja Ivarson - båda två mycket bra.

Men så var det det här med värmen. Idag var det verkligen gassande, inte ett moln på himlen, sprang förbi en utomhustermometer där det stod +28. Större delen av rundan var det inga problem, jag höll min lugna fart och kände att jag orkade. Mot slutet började jag dock känna av lite huvudvärk så jag skippade den där sista kilometern och svängde av lite tidigare istället.

Att springa i värme trivs jag i alla fall bättre med än att springa i kyla. Tänk er underställ, mössa, halka, blötsnö...brrrr. Men nästa gång ska jag nog planera min löpning i värmen lite bättre och inte glömma....

- Ladda upp med något salt eller resorb.
- Vätskerygga på eller i alla fall liten flaska med.
- Solglasögon
- Försöka springa lite tidigare eventuellt lite senare för att slippa värsta "mitt på dagen-värmen".

Vilket föredrar ni, värme eller kyla?

1 kommentar:

  1. Jag älskar att springa på hösten, det är jobbigt med värmen, men hösten då är det perfekt :)

    SvaraRadera

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar