tisdag 2 juli 2013

Vad gör man med den där bollen?

Jag köpte en sådan där stor boll (pilatesboll?) för ett tag sedan. Som vanligt med nya prylar var jag grymt laddad och packade upp den direkt. Började pumpa, pumpade och pumpade och pumpade lite till. Det tog en halv evighet innan bollen var fylld. Jag hade tröttnat på den för längesedan. Testade planka på den, försökte göra sit ups, gjorde några övningar från poworkout appen . Ramlade av ett par gånger, slog i knäet, blev sur och tröttnade ännu mer. Sedan har den där j***a bollen blivit liggande. Har fått lite pikar från maken och jag förstår honom, bollen är sjukt stor och ligger alltid i vägen.

Men förra veckan när SysterYster var här talade hon sig varm om bollen. Det var hennes absoluta favoritredskap. Hon visade några grejer och jag testade. Det kändes som att jag och bollen skulle kunna bli kompisar i alla fall.

I lördags efter 4 kilometer löpning plockade jag fram den, tog ett djupt andetag och körde:

- armhävningar
- plankan
- höftlyft
- bollrull baksida ben (osäker på vad övningen heter, tog den från poworkout)

Det kändes bra och var faktiskt riktigt kul. Jag ska nog ge den där bollen några fler chanser.

Någon som gillar "bollen"? Har ni några favoritövningar?

2 kommentarer:

  1. Jag har en fantastisk bålövning. Du anfaller den så du hamnar med magen på, och sen så kryper du ut i plankan, sen drar du upp bollen (benen) mot bröstet. De första 3-4 ggr är den skitsvår men den ger både balans och mycket bålstyrka. Hade jag haft lite mer golvyta hade jag skaffat en sån boll och gjort den övningen hemma

    SvaraRadera
  2. Ahhh bra tips ska jag absolut testa!

    SvaraRadera

Kul att just du hittat min blogg, tack för din kommentar